På gång

Årsmöteshögtid m nattvard Hellen Tolf Dahl

Nattvardsgudstjänst

 Årshögtid                 Palmsöndagen Vägen till korset

Söndagen den 28 mars 2021

Välkomna till en annorlunda samling. Vi befinner oss på olika ställen men Guds folk har en gemenskap som sträcker sig långt bortom vanliga gränser. Vi får be och tacka Gud för de beslut som har fattats igår och vi får be om en framtid i det nya verksamhetsåret och tacka för de möjligheter vi får. Vi ser fram emot att fira nattvard med varandra.

 Vi inleder påskveckan.

Dagens texter

Texternas sammanhang:

1. Den judiska påsken firas till minne av att Gud befriade israeliterna i Egypten från slaveriet. Mose har          fått instruktioner om hur detta skall firas.

2.Hebreerbrevets författare svarar på varför Kristus sändes till världen.

3-Jesus och hans lärjungar skall fira påsk. Vi läser om hur de tar sig an själva intågandet i staden.

Andra Moseboken 13:6–10 (text 1)

i sju dagar skall du äta osyrat bröd, och den sjunde dagen skall det hållas en fest till Herrens ära. Alla de sju dagarna skall du äta osyrat bröd, ingenting syrat får finnas hos dig och ingen surdeg någonstans i ditt land.Den dagen skall du säga till din son: ’Detta sker till minne av det som Herren gjorde för mig då jag drog ut ur Egypten.’ Som ett märke på handen och ett tecken på pannan skall detta påminna dig om att Herren förde dig ut ur Egypten med sin starka hand, så att hans lag alltid är på dina läppar. Du skall följa denna stadga år efter år vid den bestämda tiden.

Hebreerbrevet 2:14–18 (text 2)

Då nu barnen är av kött och blod måste han på samma sätt bli människa, för att han genom sin död skulle göra dödens herre, djävulen, maktlös och befria alla dem som genom sin fruktan för döden varit slavar hela sitt liv. Det är ju inte änglar han tar sig an. Nej, Abrahams ättlingar tar han sig an, och därför måste han i allt bli lik sina bröder för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och kunna sona folkets synder .Eftersom han själv har prövats och lidit kan han hjälpa dem som prövas.

Markusevangeliet 11:1–11 ( text 3)

När de närmade sig Jerusalem och var vid Betfage och Betania vid Olivberget skickade han i väg två av sina lärjungar och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme. När ni kommer in i den hittar ni genast en ungåsna som står bunden där, en som ännu ingen har suttit på. Ta den och led hit den. Om någon frågar er vad ni gör, så svara: Herren behöver den, och han skall strax skicka tillbaka den.” De gav sig i väg och såg en ungåsna stå bunden ute på gatan vid en port, och de tog den. Några av dem som stod där frågade: ”Vad gör ni? Tar ni åsnan?” Lärjungarna svarade som Jesus hade sagt, och då lät man dem gå. De ledde åsnan till Jesus och lade sina mantlar på den, och han satte sig upp på den. Och många bredde ut sina mantlar på vägen, andra strödde ut löv som de tog från träden runt om. Och de som gick före och de som följde efter ropade: ”Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Välsignat vår fader Davids rike som nu kommer! Hosianna i höjden!” Så kom han in i Jerusalem och gick till templet. Och när han hade sett på allt vände han tillbaka till Betania med de tolv, eftersom det redan var sent.

Betraktelse

Hosianna är ett hebreiskt uttryck som betyder ”Herre, hjälp oss!” eller ”Herre, ge oss seger!” men också användes som ett hyllningsrop likt vårt ”Leve!”. De folkskaror som mötte Jesus då han kom till Jerusalem hälsade honom med ropet ”Hosianna, Davids son!” i övertygelse eller förhoppning om att han var den väntade Messias som skulle besegra och driva ut de romerska ockupanterna. Det hebreiska namnet/ordet Y’shua är en förkortad form av Yehoshua/Jehoshua och betyder ”Jehova (Jahve) räddar”, dvs ”Herren räddar” eller ”Gud är räddningen”.Namnet ”Josua” är samma namn som på grekiska blir Iesous, på latin Iesus – och därav på svenska ”Jesus”. Josua och Jesus hade alltså egentligen samma namn, Y’shua. Detta är inte bara ett namn utan en identitet.

Människor går ut och sjunger, rycker av palmblad och lägger sina kläder på gatan. Det är inte det som de vanligtvis gör. De är till sig av glädje och gör något ovanligt för att försöka uttrycka denna känsla.

Vi kan uttrycka glädje utåt. Det finns också en inre, själslig glädje som inte alltid uttrycks på samma sätt. Det är när vi, som är skapade av Gud upplever ett gudomligt möte och när vår ande och Gud möts, när allt stämmer, så är det som om kroppen inte riktigt kan hantera det på det sätt vi är vana vid. Upplevelsen vi har inom oss går inte riktigt att uttrycka i ord och handling. Den är större och berör oss på ett särskilt sätt.

 Gamla testamentets profetior uppfylls en efter en. Gud har en tidsplan på när han visar sig i historien på ett särskilt sätt. Vi möter honom därför att han söker upp oss. Han rider in i Jerusalem. Folket väntar sig seger, men det kommer att dröja innan de förstår. Jesus själv visste nog vad som väntade men hur ska vi kunna förstå detta fullt ut. Vi är på väg till korset och ett avgörande för hela världen. Vi får möta Honom igen efter Hans död och uppståndelse och vi får se Honom den dagen allt skall återställas till det som det var tänkt från början. Jesus Kristus kommer ridande på en åsna. Stridsvagnar var hästar som var i krigets tjänst.  Höga herrar kom till häst, men de som är ringa, enkla och andras tjänare använde åsnan. De visar en del om budskapet om vem människosonen var. Detta är också en del av Hans identitet. Hans gärningar visar vem Han var och är.

Judarna skulle fira påsk och det var mycket folk i rörelse. De romerska soldaterna skulle se till att det var lugnt i staden. När Jesus kom på en åsna så såg det inte så hotfullt ut. Kristus bar dock på Guds kraft och den syns inte alltid utanpå. Den kraften är dock så stark att den kan förändra hela universum. Det finns en plan om upprättelse. Jesus Kristus själv ingår i denna gudomliga plan och vi får vara med. Vi är med i de utvalda som Han kommer till.  Vi sitter här och hämtas in.

Jesus Kristus är vår räddning. Han ger oss liv i överflöd. När vi prövas så tar Han emot oss.

Vägen till korset är lång och svår, men den vägen är också vägen genom korset och från korset.

Dagens psaltartext beskriver den som bygger sitt rike där vi får bo. Låt oss alla tillsammans idag tacka Herren.

Psaltaren 118:19–29

Öppna för mig rättfärdighetens portar!
Jag vill gå in och tacka Herren.
Här är Herrens port,
här får hans trogna gå in.
Jag tackar dig för att du hörde min bön
och blev min räddning.

Stenen som husbyggarna ratade
har blivit en hörnsten.
Detta är Herrens eget verk,
det står för våra ögon som ett under.
Detta är dagen då Herren grep in.
Låt oss jubla och vara glada!
Herre, hjälp oss!
Herre, ge framgång!
Välsignad den som kommer i Herrens namn!
Vi välsignar er från Herrens hus.
Herren är Gud. Han gav oss ljus.
Ordna er till procession, med kvistar i händerna,
ända till altarets horn!
Du är min Gud, jag vill tacka dig.
Min Gud, jag vill höja ditt lov.
Tacka Herren, ty han är god,
evigt varar hans nåd

Junfru Marie bebådelsedag Hellen Tolf Dahl

LIDAKYRKAN

Jungfru Marie bebådelsedag söndagen den 21 mars 2021

Guds mäktiga verk

En skriftlig betraktelse i väntan på att vi åter får samlas i större grupper i kyrkan på gudstjänst

Lidakyrkan Besöksadress: Mulstavägen 11, Västerhaninge

Postadress: Box 114 , 137 22 Västerhaninge

www.lidakyrkan.se   telnr: 08- 500 296 30, pastor 070-598 43 65

För gåvor plusgiro 14 44 35 -5. SWISH 123 157 9515

Psalmförslag för denna söndag:

1  Gud vår Gud, vi lovar dig

15 Halleluja sjung om Jesus

37 Kristus är världens ljus

164 På tröskeln till Marias hem

205 Vila i din väntan

530 Alla källor springer fram i glädje

532 Salig du och högt benådade

  

Söndagens ämne:

Jungfru Marie bebådelsedag har som helgdag firats sedan slutet av

600-talet. Själva festdagen har firats redan på 400-talet.

I vår tid firas den på någon av de söndagar som infaller mellan den 22 och den 28 mars, om dessa söndagar inte är palmsöndagen eller påskdagen. Vi är i fastan och denna söndag blir som en liten fest mitt i den.

I vissa traditioner är detta en av årets stora Mariafester. Vi firar Guds mäktiga verk genom Maria. Vi firar att Gud har utvalt Maria som bärare av Guds Son.

Vi firar att Maria vågade svara ja till Guds kallelse. Gud ger oss genom Maria urbilden av kyrkan och vi lär oss här att leva med överlåtelse. VI firar också att bebådelser sker även i vår tid. Varje dag i våra liv kan vi få möta Gud i ett pågående mäktigt verk. Gud är med oss varje dag och besöker oss där vi befinner oss.

Bön: (hämtad ur ”kyrkokalendern 2020-2021)

O Gud, som utvalde Maria att bära och föda Jesus till världen.

Tack, för hennes ja och mod att överlåta sig åt din vilja.

Hjälp oss idag att säga vårt ja till dig,

så att du kan fortsätta ditt mäktiga verk genom oss.

I Jesu Kristi namn, Amen.

Läs gärna texterna för dagen:

Jesaja 7:10–14

Vidare sade Herren till Achas: ”Begär ett tecken av Herren, din Gud, nerifrån dödsriket eller uppifrån höjden.” Men Achas svarade: ”Nej. Jag vill inte sätta Herren på prov.” Då sade Jesaja: ”Lyssna nu, Davids ätt! Är det inte nog att ni misstror människors förmåga, skall ni också misstro min Guds förmåga? Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’.

Romarbrevet 8:1–4

Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur, det gjorde Gud. Då han lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan. Därmed kunde lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur.

Lukasevangeliet 1:26–38

I den sjätte månaden blev ängeln Gabriel sänd från Gud till en ung flicka i staden Nasaret i Galileen. Hon hade trolovats med en man av Davids släkt som hette Josef, och hennes namn var Maria. Ängeln kom in till henne och sade: ”Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig.” Hon blev förskräckt över hans ord och undrade vad denna hälsning skulle betyda. Då sade ängeln till henne: ”Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes son. Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron, och han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut.” Maria sade till ängeln: ”Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man.” Men ängeln svarade henne: ”Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son. Elisabet, din släkting, väntar också en son, nu på sin ålderdom. Hon som sades vara ofruktsam är nu i sjätte månaden. Ty ingenting är omöjligt för Gud.” Maria sade: ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.” Och ängeln lämnade henne.

Betraktelse:

Var inte rädd säger budbäraren till Maria om vad som kommer att ske. Budbäraren ställer ingen fråga om Maria är med på detta, utan budbäraren med sina ord bekräftar Marias inre egen uppfattning om vad som är meningen med hennes liv. Orden överraskar men hon tar emot dem. Livet har förberett henne på något sätt. Hon ställer däremot frågor om hur detta ska kunna ske. Där kan vi kanske känna igen oss från våra egna tillfällen i livet när vi har prövningar. Vi ställer frågan ” hur ska detta kunna ske?”

Tro är en förvissning om det vi inte kan se och ta på.  Det finns en andlig dimension som vägleder oss. Därför ska vi också pröva det som kommer till oss och inte hänge oss åt allt. Vi har ett förnuft. Ingen annan ska leda oss utan att vi har prövat det. För den gudomliga logiken är av annat slag.

Var hälsad du högt benådade! Säger budbäraren. ”Högt benådade!” Det är inte så vi brukar hälsa varandra men vi kanske skulle tänka så när vi möter varandra. Den grekiska grundtexten kan betyda ”den som har blivit utvald”.  Detta utmanar oss. Gud väljer oss var och en för ett visst uppdrag.

 Maria var den som fick bära Jesus och vi går efter henne och vittnar om honom. Vem vill byta med henne? Bli en flykting som flyr för sitt liv med soldater efter sig, som har i uppdrag att döda hennes barn. Att vara den som får se sin son upphängd, torterad och dödad på ett kors. Vi delar hennes tro och tillit på att vi får leva om än vi dör, men vägen dit är inte enkel.

Hur hittar vi det hoppet i vardagen? Ja vi kan börja med att när vi ser oss själva i morgonspegeln så kan vi utropa till oss själva och till varandra där hemma ” god morgon du högt benådade! Det är en verklig påminnelse om hur viktiga och hur utvalda vi är av Gud. Han som har skapat allt liv.

Var lyhörda, kloka och lite lagom. Det finns en tid för allt. Med budskap liksom ”gudskap” så ska det ske i samband med undervisning.

Det gäller att fördjupa sig i det vi får tag i. Annars blir det flyktigt, något som fladdrar förbi. Hos Maria gick det på djupet. Paulus skriver i Romarbrevet Där allt hopp var ute höll Abraham fast vid hoppet och trodde, Han gav Gud äran och var förvissad om att det Gud har lovat kan han också infria.
Detta ska vi komma ihåg. Gud håller sina löften. Det gjorde han långt före Maria och långt före profeterna. Han gör det nu och han gör det långt efter att vi har levt. Han gör det för det är pågående alltid. Han är A och O, början, slutet och evig.

Världens nyheter blir allt värre upplever vi och allt blir hårdare. Kom då ihåg Guds löften. För slutet blir desto bättre. Det eviga slutet i evig frid.

Mycket är bättre än det var tidigare. Vi måste se möjligheterna och de goda sakerna. Gud har en plan och vi finns mitt i den. Vi skall hjälpa varandra. Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud!

Var inte rädda alla ni som har funnit nåd hos Gud!

Vila i mig säger Herren, jag för dig dit du finner ro.

Det är gott att leva.

Gud vill er väl, ni högt benådade. Amen.

Hellen Tolf Dahl

Tankar inför Midfastosöndagen May Åkerström

Kära vänner

Jag vet inte hur Du har det. Om Du är vid gott mod eller om Du börjar misströsta.  Idag vill jag uppmuntra Dej att hålla ut. I dagens text får vi höra om ett stort under som vi kan hämta tröst ur men den ger oss också utmaningar när det gäller vårt sätt att leva och förhålla oss till våra medmänniskor.

Betraktelse söndagen den 14 mars Midfastosöndagen

Tema: Livets bröd

Texten är hämtad från Johannesevangeliet kapitel 6 verserna 1 – 15

Sedan for Jesus över till andra sidan av Galileiska sjön, eller Tiberiassjön. Mycket folk följde efter, därför att de såg de tecken han gjorde genom att bota de sjuka. Och Jesus gick upp på berget och satte sig där med sina lärjungar. Det var strax före judarnas påskhögtid.

När Jesus lyfte blicken och såg att så mycket folk var på väg till honom sade han till Filippos: ”Var skall vi köpa bröd så att alla dessa får något att äta?” Det sade han för att pröva Filippos, själv visste han vad han skulle göra. Filippos svarade: ”Det räcker inte med bröd för tvåhundra denarer, om de skall få en bit var.” En av lärjungarna, Simon Petrus bror Andreas, sade: ”Här är en pojke som har fem kornbröd och två fiskar. Men vad förslår det till så många?” Jesus sade: ”Låt folket slå sig ner.” Det var gott om gräs på den platsen. Och de slog sig ner – det var omkring fem tusen män. Jesus tog brödet, tackade Gud och delade ut åt dem som låg där, och likaså av fiskarna så mycket de ville ha. När de hade ätit sig mätta sade han till lärjungarna: ”Samla ihop bitarna som har blivit över, så att ingenting förfars.” De samlade ihop dem och fyllde tolv korgar med de bitar av de fem kornbröden som hade blivit över när de ätit.

Då människorna såg vilket tecken han hade gjort sade de: ”Detta måste vara Profeten som skall komma hit till världen.” Men Jesus, som förstod att de tänkte tvinga honom med sig för att göra honom till kung, drog sig undan till berget igen, i ensamhet

Jesus är på vandring och som så ofta kommer han till slut ut lång bort från bebyggelsen.

Det var så mycket folk att han begav sig över Tiberiassjön till den andra sidan. Där gick han upp på berget och satte sig tillsammans med lärjungarna.

Vilken upplevelse att få vara med där.

Människorna tränger sig på och han undervisar, samtalar och botar människor.

Så mycket människor är samlade och kanske ser Jesus på dem som får utan herde

Det står i Mark evangeliet att Jesus ser på folket med ömhet

Han fylldes av medlidande med dem, för de var som får utan herde, och han undervisade dem länge.” Mark 6:34

Nu frågar han Filippos ”Var ska vi köpa bröd åt alla dessa?”

Filippos gör ett överslag och kommer fram till en enorm summa 200 denarer troligen 200 ordinära dagslöner, bara för att alla skulle få ett litet brödstycke vardera

Då kommer Andreas och berättar att en liten pojke gärna lämnar sin matsäck fem kornbröd och två fiskar…. Men det räcker inte långt.

Nu svarar Jesus att lärjungarna ska be alla sätta sig ner i gräset.  

Jesus tar bröden och fiskarna och bryter dem under det att han ber och tackar Gud. Alla människor, de var 5000 män + kvinnor och barn, äter och blir mätta och ändå blir det mat över

Jesus ber lärjungarna att de ska samla ihop det överblivna och det blir 12 korgar fulla.

Människorna blir förundrade och upprymda de vill göra honom till kung men Jesus drar sig undan.

Jag tror verkligen att det här hände men även om vi inte kan tro det utan vill förklara det på annat sätt så är det nästan omöjligt att förklara hur det gick till om det inte var ett under

Kanske var det så att alla började dela med sig så att det räckte till alla tusentals människor som var där, då tycker jag att det var ett under.

För hur svårt har vi inte att dela med oss. Vi tycker att vi har rätt till våra pengar och vårt välstånd, försöker ofta rättfärdiga att vi har i överflöd trots att så många människor i vår värld svälter. Säkert fanns det såna tankar hos människor på Jesus tid också.

Många blev säkert påminda om berättelsen om mannat i öknen. Det svältande Israels folk fick manna, Gud lär dem få manna det smakade som tunt bröd med honung. Varje morgon fanns det där och de fick plocka så mycket de ville men inte spara till kommande dagar. Gjorde någon det så var det oätligt dagen efter

De fick lita på Gud, lita på att de skulle få det de behövde för varje dag.

Vi påminns om det i Herrens bön Vår Fader ”Ge oss idag det bröd vi behöver”

Jag har läst att det fortfarande finns en växt med de här egenskaperna som mannat hade.

Jag blir så glad över att pojken får vara med. Tänk att Jesus tar emot hans gåva, välsignar den och det blir så mycket.

När du och jag ger det vi har till Gud så blir det mer. Jag skulle säja att då räcker det och blir till och med över. Vi kan vara frimodiga.

Gud ser på oss med ömhet idag, ser våra behov och vill fylla dem.

Alla söndagens texter talar om Guds kärleksfulla omsorg.

Gammaltestamentliga texten: Andra Kungaboken 4:42-44

Episteltexten: Andra Korinthierbrevet 9: 8 – 10

Psaltarpsalmen: 107:1 – 9

Ännu ett bibelord som talar om Guds kärlek.

Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre Rom 8:38-39

Herren välsignar dig och beskyddar dig.

Herren låter sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd.                   

Herren vänder sitt ansikte till dig och ger dig sin fred och frid

I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn Amen

I dag är det offerdag för våra utbildningar till pastorer och diakoner läs gärna nedan!

Du kan få vara med och ge en gåva! Jag är tacksam för att jag fick gå min utbildning där.

Varma hälsningar från May

Var med och utbilda nya pastorer och diakoner

Den 14 mars är det bön- och offerdag för pastors- och diakonutbildningarna i Equmeniakyrkan. En del av utbildningarna finansieras av statliga bidrag, men inte allt. Predikoövningar, terapeutsamtal, röst- och talteknik och andlig vägledning är bara möjligt om vi hjälps åt att finansiera den.

Ge framtida pastorer och diakoner chansen att bli sitt bästa jag och växa i Jesu efterföljd.  Var med och utbilda nästa generation medarbetare!

Din gåva & förbön betyder mycket!

Ge en gåva via Swish eller Bankgiro för att göra utbildningarna möjliga!

Märk betalningen ”POD”

Swish 900 32 86 Bankgiro 900 328 – 6

Tidningen ÅRSRINGAR ges varje år ut av eleverna på pastors- och diakonutbildningarna. I år har tidningen temat ”Kallad”. Den kostar minst 50 kr/st och då går 50% av summan till utbildning av pastorer och diakoner i Sverige och 50% till utbildning av pastorer i våra systerkyrkor ute i världen. Om du betalar mer än 50kr för tidningen så stöder du just detta.

Önskar du köpa tidningen så hör av dig till Ewa Arnaryd, arnarydewa@gmail.com eller tel. 070 381 3074. Vi beställer hem så att du kan hämta tidningen i kyrkan eller så ordnar vi att den kommer hem till dig.

Tankar inför 3:e söndagen i fastan. Eber Oldin

Lidakyrkans medlemmar och vänner!

Söndag den 7 mars är vi i kyrkoåret framme vid 3:e söndagen i fastan. En av församlingens äldre medlemmar, pastor Eber Oldin, vars predikningar vi många gånger lyssnat till under årens lopp, ger oss här sina tankar och reflexioner inför denna söndag. Ta gärna fram din Bibel och läs texterna! Nu tar Eber vid!

Kampen mot ondskan – fortsätt vandra med Honom I kyrkoåret befinner vi oss mitt i fastan.Jesus har samlat sina lärjungar på väg till Jerusalem.Det är kärlekens väg.

Den vägen går man inte bara för sig själv utan med och för varandra.Den går genom prövning och kamp ”varpå vår salighet hänger”.Här gäller det att hålla ihop.Dagens vägledande ord skall belysa Den kämpande tron. GT texten hämtad från 1 Sam 17: 40–50 talar om den yttre kampen mot ondskan.

Epistel från Ef. 5: 1 – 9 handlar om vår inre kamp mot ondskan inom oss.

I evangelietexten får vi följa med Jesus och hans lärjungar på vägen och dela kampen mot ondskan tillsammans med en stor folkhop där Jesus befriar en människa till kropp och själ.Vi behöver på allt sätt utrusta oss med trons kraft i den kampen.

Bli i stillhet och lyssna till orden-

Sitt en stund i eftertanke.

Och det finns möjlighet för delgivning. 

Kanske har du någon att dela dina tankar med.

Delgivning  

Välsignelse från Gud som skapar och bär, älskar och kämpar, förnyar och ger nytt liv

Må Gud omsluta oss till vila och trygghet Och utmana oss till äventyr och kamp.Amen.

Kampen mot ondskan.  

Det rent onda kan aldrig verka något gott. Det förmår bara fördärva det som Gud en gång har gjort. Mannen som befriats har däremot återställts till ursprungligt bruk av sin talförmåga.

Jesus gjorde uppenbart något gott! Ändå står han anklagad – igen som Djävulens hantlangare.

Sanningen är den att han inte skulle ha kunnat så övertygande befria en besatt varelse om han inte först besegrat den som gjort denne till träl.

Men just därför att Jesus är den ende segervinnaren och även klart uppvisat detta är det i längden omöjligt att stå neutral inför honom.

Många vill stå neutrala. Men nu uppmanar Jesus oss till val. Inför ondskan inom oss och omkring oss.

Antingen för eller emot.

”Den som inte är med mig är mot mig och den som inte samlar med mig, han skingrar.”

Valet är att kämpa i tro med honom och stå under hans beskydd eller vara helt restlöst utlämnad åt ondskans makter.

Jesus behövs inte bara för en första befrielse utan behövs också för den en gång befriade mot nya anlopp från demonin.

De onda andarna åstundar alltid nytt förkroppsligande i människosällskapet – de söker sig tillbaka till det fejade huset.

Lyckas de därmed kommer demonin åter med ohygglig växande kraft.

Därför behövs Jesus.  Beständigt. Och han utropar:” Saliga de som hör Guds ord och tar vara på det.”

Bön: Tack Jesus, för att du har all makt i himmel och på jord.

Hjälp mig att se det du gör Och ge dig äran för det som sker.

Amen.

Eber Oldin

Reflektion inför söndagens text Hellen Tolf Dahl

Här är ett exempel på hur vår gudstjänst skulle kunna se ut om vi hade träffats i kyrkan. Vi påminner oss om att vi fortfarande är församling och att vi får be och tillbe tillsammans. Låt kyrkkaffet smaka där du är tills vi kan mötas igen. En hälsning från pastor.  

Välkommen till en reflektion som gudstjänst

Första söndagen i fastan

Den 21 februari 2021

” Prövningens stund”

Sång

Välkommen

 och pålysningar: För den som önskar fördjupa sig i texter under fastan finns det möjlighet att göra så på Equmeniakyrkans hemsida.

Likaså finns det en grupp för klimat och hållbarhet men då på Facebook. https://www.facebook.com/groups/ekklimathallbarhet

( Invocavit är tillnamnet för den första söndagen i fastan. Detta är från Ps 91:15 ” Han åkallar mig, och jag svarar honom”. Texterna handlar om vår kristna kamp. Fastan har varit en förberedelse för de s k nyomvända som fick undervisning och som vid påsk skulle döpas. Detta är en viktig tid även för s k erfarna kristna.)

Psalmsång  336 Jag vill ge dig o Herre min lovsång

Bön  Gud, som delar vår ångest och smärta och omsluter oss med kärlek, ge oss tro att hålla ut när prövningar möter och kraft att orka i tider av oro och tomhet. Amen

Barnens ljuständning

Psalmsång 252 Hela vägen går han med mig

Textläsning GT: Första Moseboken 16:1-13

Psalmsång 217 Gud för dig är allting klart

Textläsning Epistel: Hebreerbrevet 4:14-16

Psalmsång  48 Vilken vän vi har i Jesus

Evangelietext Matteusevangeliet 4:1-11

Predikan

Psalm 833 Herre, till dig får jag komma

Bön för kollekten /Förbön
Till dig, Herre, tar jag min tillflykt, svik mig aldrig! Du som är trofast, rädda mig, lyssna på mig, skynda till min hjälp. Var mig en klippa dit jag kan fly, borgen där jag finner räddning. Ja du är min klippa och min borg. Du skall leda och styra mig, ditt namn till ära. Du skall lösa mig ur snaran de gillrat, du är min tillflykt. Jag överlämnar mig i dina händer. Amen (Ps 31:2-6)

Herrens bön

Välsignelsen   Herren, den allsmäktige och barmhärtige välsigne och bevare oss och för oss till det eviga livet. Amen

Postludium Sång

( läs gärna dagens texter)

En prövning är inte alltid en frestelse. En frestelse inte alltid en prövning. Ord beskriver något för oss och ord förändrar liv. Ett ord på ett språk och med samma uttal som ett annat språk kan betyda något helt annat. Guds ord når oss genom alla språk, men vi behöver en gemenskap där vi tillsammans kan be om ledning i Anden och utbyta erfarenheter och vishet för att leva i Ordet som blev människa. Jesus Kristus kom till oss i en berättelse om mänskligheten.  Vi har våra prövningar och detta är också dagens tema.

 Vilka är vi när vi verkligen prövas? Jesus Kristus visade sin sanna identitet när han gick igenom historiens märkligaste prövning. Många individer har lidit svårt genom historien som också pågår. Det är dock endast Kristus som kunde förändra världen i sin prövning på ett sätt som ger oss den sanna friheten. Vi ska dock inte underskatta alla som vågat kämpa för mänskligheten, friheten, offrat sina liv för sanning och rätt. Många gör det varje dag.

Vi kan tacka många som gått före oss och som aktivt kämpar idag, för vi har mat, vatten, utbildning, rösträtt, sjukvård osv. Någon har tidigare kämpat för oss. Vi ska be för kommande generationer och vi ska kämpa för dem. Många har ännu inte den frihet som vi kallar mänskliga rättigheter.

Bibelberättelserna beskriver individer i en särskilt stund och med stora omöjliga uppdrag eller situationer. Ändå lyser texterna igenom med att det finns en större närvaro som berör och som ger kraft till det som ser omöjligt ut. Gud finns med i den stora berättelsen och också i vår mindre personliga berättelse. Tro kan vara en beskrivning på att när allt faller i våra liv, så finns en kraft som gör att vi tar oss igenom, även om vi förvandlas på vägen. Vi kan bli svagare eller starkare. När vi har tagit oss igenom prövningar och svåra saker så förvandlas vi.

Det som blir kvar skapar en del av vår person men prövningen i sig själv behöver aldrig bli en del av vår identitet.

Fundera på vad det är att vara kristen. Om det är en del av vår identitet så kommer vi ju mer vi är förankrade i Bibelns berättelser och texter att agera utifrån det, när vi prövas. När Jesus frestas så är

det i egenskap av Guds Son. Han använder ord från den Heliga Skrift som Han har lärt sig och så får vi också göra.

Livet är inte alltid enkelt och alternativet vet vi inte så mycket om. Vi behöver fylla på med Jesus kloka sätt. Han är översteprästen över alla andra som offrade sig för världens skull. Vi kan få del av detta och den trygghet det ger oss att ha en Herre som förstår vad det innebär att utmanas av livet. Ibland för mycket. Jesus Kristus finns där för oss.

Den text vi läser om Hagar i öknen ger oss en inblick i vem Gud är.

Hon ger Gud ett namn som vi inte läser någon annanstans i Bibeln,

”Seendets Gud”. Gud har sett henne i hennes prövning och hon fick uppleva ett gudsmöte. På så vis har hon fått se Gud och fått leva.

Vi möter Gud på olika sätt i den kraft som bär oss. Vi kan inte se Gud på vanligt vis som vi ser varandra, men även den som inte har syn kan ”se” andra. När jag möter blinda så får de ofta känna på mitt ansikte och ”se” mig på det viset. Det är ett möte där varje individ bestämmer hur vi ska få möta och presentera en del av vår identitet. Gud är med oss. Vi förvandlas när vi möter Honom. Vi får vara en del av den stora berättelsen men på ett personligt plan.

Vilken tröst. Låt oss i den tid som är med alla våra prövningar gå igenom fastan och låt Gud ge sig till känna på ett sätt som vi kan ta till oss. Dagens psaltartext får ge oss ett ord på vägen.

Psaltaren 31:2–6

Till dig, Herre, tar jag min tillflykt,svik mig aldrig!Du som är trofast, rädda mig,lyssna på mig,skynda till min hjälp.Var min klippa dit jag kan fly,borgen där jag finner räddning.Ja, du är min klippa och min borg.

Du skall leda och styra mig,

ditt namn till ära.

Du skall lösa mig ur snaran de gillrat,

du är min tillflykt.

Jag överlämnar mig i dina händer.

Du befriar mig, Herre, du sanne Gud.

Hälsningar Hellen Tolf Dahl

Hellen.tolf.dahl@gmail.com

Hälsning inför Fastlagssöndagen

Betraktelse inför Fastlagssöndagen den 14 februari 2021

Alla hjärtans dag

Hej

Jag vet inte hur du har det? För mig blir det svårare och svårare att förhålla mig till den rådande situationen. Egentligen tycker jag att jag borde vänja mig. Men kanske är den nuvarande situationen alldeles för onaturlig för en människa som verkligen tycker om att möta andra människor och dela livets händelser?

Häromdagen mötte min syster och jag en okänd man i skogen på vår promenad, han talade och talade och till sist presenterade han oss för hunden och sen föll det sig naturligt att också vi presenterade oss för varandra.

För mig blev Hjalmar Gullbergs dikt levandegjord.

Om i ödslig skog
ångest dig betog,
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog.


Giva om vägen besked,
därpå skiljas ifred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed.


Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

Ändå är jag inte helt isolerad jag smiter ut lite ibland. Kylan nu gör inte livet lättare, missförstå mig inte, jag tycker verkligen att det är vackert och njuter av promenader och allt det gnistrande vita. Men värmepannan går på högvarv och jag tänker på alla dem som inte har ett hem och måste klara sig i kylan. Jag blev glad när jag läste om att många kyrkor öppnar för hemlösa på nätterna.

Vi hittar också vägar att mötas på olika sätt. Jag tror att Gud vill inspirera oss och göra oss kreativa så att vi kan ha omsorg om varandra.

Nu vill jag läsa texten som är föreslagen för den här söndagen. Den är hämtad från Lukasevangeliet 18:31-43

Tredje förutsägelsen om Människosonens lidande

31Han samlade de tolv omkring sig och sade till dem: ”Vi går nu upp till Jerusalem, och allt som profeterna har skrivit om Människosonen skall gå i uppfyllelse. 32Han skall utlämnas åt hedningarna, de skall håna och skymfa honom och spotta på honom, 33och de skall prygla honom och döda honom, och på den tredje dagen skall han uppstå.” 34Av detta begrep lärjungarna ingenting. Vad han menade var fördolt för dem, och de kunde inte förstå vad han sade.

En blind man utanför Jeriko botas

35När Jesus närmade sig Jeriko satt där en blind vid vägkanten och tiggde. 36Han hörde en folkhop komma på vägen och frågade vad som stod på. 37Man talade om för honom att Jesus från Nasaret gick förbi, 38och då ropade han: ”Jesus, Davids son, förbarma dig över mig.” 39De som gick främst sade åt honom att vara tyst, men han ropade ännu högre: ”Davids son, förbarma dig över mig.” 40Jesus stannade och sade till dem att leda fram honom, och då mannen kom närmare frågade Jesus: 41”Vad vill du att jag skall göra för dig?” Han svarade: ”Herre, gör så att jag kan se igen.” 42Jesus sade: ”Du kan se igen. Din tro har hjälpt dig.” 43Genast kunde han se, och han följde med Jesus och prisade Gud. Och allt folket som såg det sjöng Guds lov.

Lärjungarna är på väg tillsammans med Jesus som så många gånger tidigare men nu har det förändrats Jesus talar gång på gång om att han ska dö. Jag tror att det oroade lärjungarna, inte var det något sådant som de hoppats på.

Han var ju deras räddare som kunde förändra allt. De hade ju sett prov på så många under och de hade varit med om att Jesus klarat dem ur så många svåra situationer.

Skulle deras Mästare bara ge upp och låta sig dödas? Tankarna snurrade runt, runt. Och vad skulle det bli av dem? De hade givit upp allt, lämnat allt och följt honom.

Runt omkring dem stod naturen i blomning men de märkte det inte. De gick tillsammans med många andra på väg mot Jerusalem och det årliga påskfirandet.

När de kommer nära Jeriko så ropar någon högt och frågar vad är det som händer han får till svar att det är Jesus från Nasaret som kommer. Då ropar han ännu högre  

”Davids son, förbarma dig över mig.” Människor försöker tysta honom men han upprepar ännu högre ”Davids son, förbarma dig över mig.” 

Tror ni Jesus går förbi?

Nej han stannar och ber dem leda mannen fram till honom. Jag tror att Jesus visste vad mannen ville ja rent av behövde. Det är inte lätt att vara blind inte då och inte nu.

Jesus frågar ”Vad vill du att jag skall göra för dig?”

Mannen får själv säja vad det är som han önskar av Jesus och Jesus svarar att ”Du kan se igen. Din tro har hjälpt dig”

Det blir jubel och lovsång härligt!

Vad betyder det här för dig och mig idag? Vi som kanske är oroliga och vilsna har svårt att se vägen framför.

Vi vet inte riktigt vad som väntar oss men när vi vänder oss till vår Herre och Mästare så möter han oss och ger oss vad vi behöver, ja allt vi behöver.

Han vill att vi ska uttrycka vad vi vill, vad vi önskar oss

Han gick kärlekens väg för Dig och Mig den innebar ett stort lidande men

också seger över all ondska.

Episteltexten är ”Kärleken lov” läs den gärna Kor13:1-13

Jag ber:

Herren välsignar dej och bevarar dej

Herren låter sitt ansikte lysa mot Dej och visar dej nåd

Herren vänder sitt ansikte till Dej och ger Dej sin frid och fred

I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn

Amen

Varma hälsningar

May       imakerstrom@msn.com

Brev från Hellen Tolf Dahl och Lidakyrkan

LIDAKYRKAN

Kyndelsmässodagen söndagen den 7 februari 2021

Uppenbarelsens ljus

Ljuständning

Sång

Inledningsord Text Psalm 138

Välkommen och pålysningar

Psalmsång  489 Det folk som vandrar i mörkret

Bön  Mörkret är inte mörkt för Gud, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. Gud ser mig klart också i mörkret. Tack för din räddning Gud. Amen
Barnens ljuständning

Psalm  204 Kornet har sin vila
Textläsning GT: Första Samuelsboken 1:21-28

Textläsning Epistel: 1 Johannesbrevet 1:5-7

Psalm 840 Jesus Guds son
Evangelietext Lukasevangeliet

Predikan

Psalm 796 Innan gryningen – kollekt

Bön för kollekten

Förbön
Idag ber vi för alla nyfödda, de som snart ska födas och för deras föräldrar nära och kära. I dessa tider som kanske känns mer osäkert än någonsin förut. Kom med livsmod, hopp och kärlek till dem och till oss som finns runt omkring. Hjälp oss att förbli i hoppet!
I Jesu namn.

AMEN

Herrens bön

Välsignelsen

 Postludium

——————————————————————————————-

Lidakyrkan Besöksadress: Mulstavägen 11, Västerhaninge

Postadress: Box 114 , 137 22 Västerhaninge

www.lidakyrkan.se   telnr: församling och  pastor 070-598 43 65

För gåvor plusgiro 14 44 35 -5. SWISH 123 157 9515

(Läs gärna alla dagens texter.)

Detta är texten från Första Johannesbrevet 1:5–7

Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd.

Kyndelsmässodagen, som också kallas Jungfru Marie Kyrkogångsdag, handlar om hur Jesus enligt judisk lag (3 Mosebok 12) bars fram i templet av Josef och Maria när han var fyrtio dagar. Det är slutet på jultiden enligt kyrkoåret.  Symeon och Hanna finns i templet. När Jesusbarnet bärs fram i templet förstår de och det blir tydligt för dem att Jesus är den de har väntat på. De upplever Guds närvaro och de ser Jesusbarnet som Guds gåva. Symeon menar att han nu när han sett ljuset kan dö i frid (Lukasevangeliet 2:22-38) och dagen har därför kommit att handla om ljuset.  Ofta firas gudstjänster med ljustema. Man kan också hitta traditioner på kyndelsmässodagen som går ut på att välsigna de ljus som ska användas i kyrkan under året. Att välsigna ljusen är att med bönens språk säga att vi litar på, och tackar för Guds närvaro. Kyndel är ett gammalt svenskt ord för ljus.

Vi lever med ljuset som leder oss och går före oss. Hanna, Fanuels dotter av Ashers släkt – en äldre kvinna som fick se Jesusbarnet samtidigt som Symeon. Hon hade väntat hela sitt liv på att få se detta hopp.

Båda två hade fått vishet om att detta någon gång skulle ske. Vi kan lägga märke till att det står att Symeon var ledd av Anden till templet. Detta är intressant för det var inte förrän pingsten och efter Jesus Himmelsfärd som Den helige Anden kom till folket genom en stark manifestation. Ändå ledde Anden någon till templet när Jesus var född.

Det betyder att Anden alltid funnits precis som Kristus och Fadern. Däremot uppenbaras de i en särskild tid i en mycket större plan än vi kanske kan ana.

Det finns en tid för allt. Både Symeon och Hanna har förstått vad som är viktigt.

Jesus motsatte sig det samhällssystem där kvinnan var underordnad mannen. Han hade kvinnliga lärjungar och han undervisade dem. Han uttryckte klart att änkorna skulle tas omhand. Guds rike gäller lika mycket kvinnor som män. Det var både en kvinna och en man som mötte Jesusbarnet i templet. Symeon och Hanna var båda guds tjänare.  De ställde sig till förfogande.

Jesus barndom vet vi inte så mycket om. Det var en förberedelse inför hans uppdrag, men han hade syskon och en familj. Han lärde sig ett yrke. Snickare. Han visste hur det var att arbeta, leva i den närmiljö han hade.

Ett vanligt liv. Därför blir då också Gud tillgänglig för alla. Vi har inte något som hindrar en relation till Gud.

Kristus är hoppet för världen. Buren av de som trodde på framtiden för oss alla. Låt oss bära det vidare för nästa generationer.

Vi ber…

Kom med din Ande och led oss vidare. Till Gud och till varandra.

Låt oss hitta vår tro, hopp och vår kärlek tillsammans. Vi ber att du under denna speciella tid i världen  ger oss uthållighet och låt oss vara dina vittnen. Ge oss ditt ord och led oss med ditt ljus.

Amen.